27.12.2018

Amintiri din calatorii (VI)

Intr-o dupa-amiaza racoroasa de inceput de martie am ajuns, impreuna cu sotia, la Budapesta, capitala Ungariei. Nu era prima mea experienta in frumoasa metropola dunareana, astfel ca asteptarile mele erau destul de ridicate. De aceasta data aveam sa descopar mai in detaliu frumusetile orasului, dupa ce datile trecute nu avusesem timpul necesar decat pentru plimbarea cu vaporasul si centrul pietonal.

Mai intai am explorat zona din vecinatatea Parlamentului si a Garii de Vest, unde eram cazati, si am descoperit farmecul malurilor Dunarii luminate noaptea. Am gasit si restaurante unde se putea servi mancare traditionala ungureasca la preturi destul de bune. A doua zi am vizitat orasul vechi (Buda), cu zidurile cetatii si Catedrala Sf. Matei, de unde panorama orasului nou impresioneaza orice trecator. Toate vizitele au fost facilitate de reteaua foarte buna a transportului public (metrou, tramvai, autobuz, troleibuz), care acopera orasul in mod eficient. Am remarcat si autobuzele electrice introduse de primaria orasului, care ar trebui sa fie un exemplu si pentru primariile altor capitale europene.

In schimb, am remarcat si scaderea nivelului de trai al populatiei, fata de vizitele trecute, mai ales ca urmare a masurilor regimului Orban. Astfel, taxele de la casele de schimb valutar mi s-au parut semnificative. De asemenea, oamenii mi s-au parut destul de reci si preocupati de existenta zilnica, in timp ce functionarii vamali mi-au parut cam neglijenti si apatici, cu influente vizibile ale lehamitei orientale. Asta fara sa mai pomenesc de ostilitatea cu care am fost intampinat de sentimentul nationalist maghiar, redesteptat in ultimii ani, atunci cand mi-am mentionat nationalitatea (e drept, mai ales in relatia cu persoane mai in varsta - fiind chiar si injurat in tramvai!). Cred ca e efectul unei presiuni socio-economice mai mari in ultimii ani, care este mascata de mandria nationala, nejustificata de performantele actualului regim. Per ansamblu, mi s-a parut ca tara a regresat fata de inceputul deceniului trecut.

Revenind in orasul nou (Pesta), am putut vizita Catedrala Sf. Stefan, Monumentul Mileniului, Palatul Vajdahunyad, precum si alte catedrala frumoase. Am apreciat magistrala de metrou M1, inaugurata (nota bene!) in 1906, atunci cand regatul ungar era la apogeu, unde inca se folosesc vagoanele vechi, mai asemanatoare unor vagoneti de mina sau a unui tren din tara piticilor.

Din punct de vedere al cazarii sau meselor, Budapesta este un oras iresprosabil si un centru turistic de traditie, de unde multi pot invata. Nu pot decat sa recomand vizitarea capitalei Ungariei, situata destul de aproape de Romania si oferind un model eficient de urbanism si conservare a istoriei nationale.

Niciun comentariu: